När inskolningen skiter sig




Jaha… Inskolningen blev ju inte riktigt som tänkt. För det första så ville jag att Alda skulle börja förskolan 25 augusti. Alltså BÖRJA 25 augusti, inskolad och klar. Men en ansökan om att börja 25 augusti var tydligen lika med att börja skolas in då. Så, så fick det bli.


Första dagen gick allt toppen. Jag satt med i ett hörn medan Alda ivrigt utforskade det nya territoriet. Andra dagen gick också bra, förutom att jag var tvungen att dra efter bara någon timme och lämna henne ensam efter att hennes storasyster Loa blivit hängig på skolan. Dag tre satt jag med under lunchen och sedan gick jag hem till sjuklingen där hemma. Dag fyra var även Alda sjuk. Det var hon sedan under hela veckan därpå (eftersom snor numera anses vara likställt med pesten eller nåt). Så när det var dags för första, riktiga, dagen på förskolan igår, så lämnade jag henne 07:30 och kunde inte hämta förrän 16:30. En riktigt lång dag med andra ord, att bli inkastad bland folk hon knappt känner och dessutom inte sett på en 1,5 vecka. Men det hade gått bra. Hon matvägrade till frukost och lunch men åt macka under mellis. Det här går ju toppen, tänkte jag. Sicken jäkla kanonunge hon är! Anpassar sig som en kameleont. Men lyckan var kort.

Idag lämnade jag henne återigen 07:30 och tänkte hämta henne lite tidigare, kanske strax efter 13, men redan vid 11:30 messade pedagogerna och skrev att hon var ledsen och inte ätit varken frukost eller lunch igen.


Nu skulle vi ju vara klara med det här! Nu skulle hon ju ha gått normala tider och jag skulle äntligen få sätta igång och jobba igen. Istället blir det nog en vecka med korta dagar så hon hinner vänja sig vid förskolan på riktigt. Men det är som det är. Bara att gilla läget. Det är tur hon inte går runt och är ledsen här hemma i alla fall, här är hon sitt vanliga sprudlande jag. Nu har hon dessutom börjat att krama oss. Hon kom precis till mig där jag sitter just nu vid datorn, lade sitt lilla huvud i mitt knä, säger ”mmm” och tankar gos i två sekunder innan hon går iväg för att upptäcka nåt nytt igen. Åh, kärleken till och från ett barn alltså. Oslagbart.


Dagens låt är Kärleken Är Evig med Lena Philipsson.


Lyssna på Spotify.


Eller kika på YouTube.









Kommentarer

Populära inlägg