Förvånansvärt goda smakkombinationer


Detta är en riktigt bra smakkombo!


Det ska va gött och leva, annars kan det kvitta, eller hur? 

Eller ja, livet är såklart inte härligt jämt, och några motgångar då och då måste man stå ut med. Men om man kan göra situationen bättre och piffa till en grå vardag med något, så för all del, GÖR DET! I mitt fall innebär det inte sällan snacks och vin, och gärna i kombination! 😋

För det är inte klokt vad gott lite saltlakrits smakar ihop med rosé (som jag älskar och därför naturligtvis dricker året om, och som jag i sig gärna blandar ut med naturellt bubbelvatten, jag kallar den för en 50/50). Har jag inget vin, så går det lika bra att blanda lakrits med någon frisk godissmak, t.ex. TuttiFrutti (gärna de från påse som är lite surare än originalet). Lakrits och Citron är en underbar smakkombination. För visst blandar ni också godis i munnen? 1 + 1 = Mums, liksom. Jag träffade nämligen en kvinna för ett tag sen som sa att tanken aldrig hade slagit henne, att man kunde blanda, om inte godisen i sig redan var blandad, som Bubs Hallon-lakrits-skalle. Jag ba': Whaaaaat?! Hur har du levt hela ditt vuxna liv utan att testa nya smakkombinationer? Äter du även potatisen för sig, ärtorna för sig och fisken för sig, på tallriken? Det gjorde hon inte, *phew", för jag känner annan som gör det, och hon är inte riktigt klok. 

När jag var yngre och gick till McDonalds och bara hade råd med t.ex. en Happy Meal, valde jag alltid mjukglass istället för dricka. I mjukglassen doppade jag sedan mina pommes. Den salta, friterade potatisen gifter sig utmärkt med mjukglassen. Min pappa introducerade tidigt grovt knäckebröd med ost, rå lök och ketchup. Jag har förvisso inte ätit det på 30 år, men jag kan inte tänka mig att det inte skulle vara gott idag? Borde kanske prova innan jag säger för mycket. 

Andra smaker som är förvånansvärt goda ihop är balsamvinäger ihop med bär och vaniljglass - mmm! 

Vattenmelon med flingsalt, yum!

Eller varför inte rödbeta ihop med choklad?! Att använda betor i efterrätter är poppis dessa dagar och i botten är rödbetan en ganska så söt rotfrukt och passar därför utmärkt ihop med andra söta ingredienser. Testa det här receptet av Tareq Taylor på Chokladmousse med nykokt rödbeta.


Kombinationer jag har hört är goda men inte vågat prova än är:

Ostbågar och vaniljglass (jag kan däremot rekommendera ostbågar på sirapsbröd med smör). 

Bacon och vispgrädde. Jag äter visserligen inte rött kött, men det kanske funkar med vegobacon också?

Vaniljglass med soyasås. Låter ju vidrigt, men återigen, det där med sött och salt ihop, brukar ju vara en hit!

Popcorn och Oliver. Varför har jag inte provat detta än?


Vad har ni för tips på udda men goda smakkombinationer? Tipsa gärna om de kombinationer som inte funkar också, så slipper jag prova! 😅


Veckans erbjudande!

Jag tänkte börja med något nytt här på bloggen, nämligen att varje gång jag lägger ut ett inlägg följer det med en rabattkod att utnyttja på babyhaj.se. Varför inte liksom? Under hela vecka 13 bjuder jag på 20 % rabatt på valfri body (eller bodys) när du skriver in koden "body20" i kassan. Bra va? Då kan du exempelvis passa på att fynda min favvobody för tillfället, Atlas! Du hittar den här!

Atlas
Atlas är min favorit just nu. Varje body är unik med ett eget karttryck!


Dagens låt är Gött å Leva med Galenskaparna & After Shave.

Lyssna på här på Spotify.

Eller kika på YouTube.



Källor:

https://mittkok.expressen.se/konstiga-smakkombinationer-som-faktiskt-funkar/

https://www.piraja.se/noje/ovanliga-smakkombinationer/

https://www.devote.se/foodstories/annorlunda-smakkombinationer-30512033



Kommentarer

Populära inlägg