Tre sätt att få träningen att bli av

Jag (till höger) och gänget provar på ett Studs-pass på Bero Träningscenter i Halmstad,
anordnat av Halmstad GF.


Hur bra är du på att träna? Kommer det naturligt eller måste du, liksom jag, släpa dig ut i löpspåret, till gymmet eller någon annan träningslokal? Jag är definitivt en periodare. Jag kommer igång, får upp flåset och tycker nästan det är lite skoj innan något händer som gör att jag måste ta ett kort avbrott från rutinerna. Ett avbrott som inte sällan blir längre, och ännu längre. Plötsligt har det gått en vecka eller två, sen en månad och ja, sen är jag nere på noll igen och måste börja om. Jag lär mig aldrig. Det är konstigt. Jag som i vanliga fall är väldigt planerande och har disciplin, tycks liksom ändå alltid glömma bort hur bra både min kropp, men framförallt min hjärna, mår av att träna. 

När du tränar frigörs bland annat dopaminer, en ämne som är livsviktig för att hela din kropp ska må bra. Man kan se dopaminet som en brevbärare, som åker runt i kroppen och på kemisk väg lämnar små brev med information mellan nervcellerna i nervsystemet. Idag finns det en uppsjö av böcker och forskningsrapporter som styrker detta. 

Experterna rekommenderar att en frisk person rör på sig minst 30 minuter om dagen och får upp flåset åtminstone tre gånger i veckan. 

Men att röra på sig en halvtimme om dagen och dessutom få upp flåset tre av de gångerna, kan vara svårt, inte bara för den omotiverade, utan även rent tidsmässigt med jobb, barn och alla deras aktiviteter.


Så därför kommer här tre tips på enkel träning som lätt blir av.

1. Promenader

Ja, det är ingen rocket science här precis. Men en enkel promenad varje kan göra enorm skillnad för din hälsa. Gå till jobbet, gå under lunchen, gå till affären, gå (eller löpträna) medan barnen är på sina aktiviteter, gå runt kvarteret några gånger innan läggdags. Försök klämma in den där halvtimmen när den passar dig bäst. Det bästa av allt är att du kan multitaska. Passa på att lyssna på veckans avsnitt av favoritpodden. Eller varför inte en spännande bok, eller ännu hellre, en lärorik bok? Du kan exempelvis lyssna på "Hjärnstark: Hur motion och träning stärker din hjärna" av Anders Hansen, så får du ännu mer motivation till varför du ska fortsätta promenera. Jag brukar också passa på att ringa vänner och familj som jag annars inte hinner prata med så ofta. Eller så tar jag promenaden tillsammans med någon, en vän, någon ur mitt företagsnätverk, eller liknande, då får jag garanterat en givande pratstund. 

2. Hoppa

OK, alla med post-förlossnings-snippor kanske inte kan hoppa så värst mycket, men alla ni andra, har ni provat att hoppa? Att hoppa studsmatta bränner per 30 minuter mer kalorier än en lätt promenad. Hoppar du dessutom rep förbränner du ännu mer. Bäst av allt, du kan hoppa tillsammans med kidsen! De kommer älska både dig och aktiviteten och ni får en trevlig träningsstund tillsammans. I många städer anordnas dessutom träningspass på mindre studsmattor (T.ex. så här) och av erfarenhet kan jag tala om att även många som har problem med urinläckage efter en förlossning, kan vara med på denna sorts träning. Det är inte samma sorts hopp som du gör på en vanlig utetrampolin. 

3. Dansa

Nu snackar vi. Enklaste träningen att få till av dem alla, såvida du inte har full insyn i varenda vrå av ditt hem. För även de som anser sig inte kunna dansa, kan ju flaxa omkring tillräckligt länge till favoritmusiken i något undanskymt rum i huset eller lägenheten, tills dess att pulsen höjs. Att dansa ett par låtar i köket tillsammans med något av barnen är nästan en daglig tradition i vårt hem. Och känns det fånigt att bara stå där och stampa runt ett tag, eller om du vill få inspiration till coola moves, så prova Just Dance. Det är egentligen ett TV-spel, där de dansande deltagarna tävlar med spelet eller varandra om att få till rätt rörelser. Men som med allt annat finns det en uppsjö av filmade sessioner på YouTube (som den här). Bara att följa med så gått det går, och inga faktiska poäng räknas eller registreras. Riktigt kul och effektiv träning.


Nu är det väl bäst att jag ger mig ut en runda på lunchen för att föregå med gott exempel, men först, dagens låt. Idag har jag passande nog valt Just Dance med Lady Gaga, en numera klassisk låt som är omöjlig att inte dansa till. 

Finns på Spotify här:

Eller på YouTube.




Källor:

Fem insikter om hjärnan och träning

Få upp pulsen 30 minuter per dag

Så här mycket kalorier förbränner du på olika träning

Lura hjärnan att börja träna, ur Aftonbladet Söndag 7 mars 2021 s. 26


Kommentarer

Populära inlägg